Vilkår og betingelser

for salg av varer via nettbutikken www.daramio.no
Gyldig fra: 01.01.2023

Foretak: GoldSolutions s.r.o.
Forretningsadresse: Pionýrů 839, Frýdek-Místek, Tsjekkia
Organisasjonsnummer: 29460522
Registrert i foretaksregisteret: spisová značka C 55296/KSOS, Tingretten i Ostrava
E-postadresse: info@daramio.com

(Heretter kalt «selger»)

1.    INNLEDENDE BESTEMMELSER

1.1.    Disse salgsbetingelsene («betingelsene») regulerer i henhold til gjeldende forbrukerlovgivning de gjensidige rettigheter og forpliktelser som oppstår mellom selger og en fysisk person («kjøper») ved inngåelse av kjøpsavtale via selgers nettbutikk. Nettbutikken driftes av selger på nettsiden www.daramio.no («nettsiden»), gjennom nettsidens brukergrensesnitt («nettbutikkens grensesnitt»).

1.2.    Betingelsene gjelder ikke for tilfeller der den som har til hensikt å kjøpe varer fra selger, er en juridisk person eller handler som ledd i sin næringsvirksomhet eller selvstendig yrkesutøvelse.

1.3.    Avvik fra betingelsene kan avtales i kjøpsavtalen. Slike avvik har forrang fremfor betingelsene.

1.4.    Betingelsene er en integrert del av kjøpsavtalen. Kjøpsavtalen og betingelsene er utformet på norsk og kan inngås på norsk.

1.5.    Selger forbeholder seg retten til å endre eller oppdatere betingelsene. Rettigheter og forpliktelser som oppstod før slike endringer påvirkes ikke.

2.    BRUKERKONTO

2.1.    Ved registrering på nettsiden kan kjøper opprette en brukerkonto. Gjennom brukerkontoen kan kjøper bestille varer. Hvis nettbutikkens grensesnitt tillater det, kan kjøper også handle uten å opprette brukerkonto.

2.2.    Ved registrering og bestilling plikter kjøper å oppgi korrekte og fullstendige opplysninger. Kjøper plikter å holde opplysningene i brukerkontoen oppdatert. Selger anser opplysningene oppgitt av kjøper som riktige.

2.3.    Tilgang til brukerkontoen er sikret med brukernavn og passord. Kjøper er ansvarlig for å holde denne informasjonen konfidensiell.

2.4.    Kjøper kan ikke tillate tredjeparter å bruke sin brukerkonto.

2.5.    Selger kan slette brukerkontoen, spesielt dersom kontoen ikke har vært brukt i mer enn 90 dager, eller dersom kjøper bryter sine forpliktelser etter avtalen eller betingelsene.

2.6.    Kjøper aksepterer at brukerkontoen ikke nødvendigvis er tilgjengelig kontinuerlig, blant annet grunnet nødvendig vedlikehold av selgers eller tredjeparts IT-systemer.

3.    INNGÅELSE AV KJØPSAVTALE

3.1.    All varepresentasjon i nettbutikken er kun informativ og utgjør ikke et bindende tilbud fra selger. Selger er ikke forpliktet til å inngå avtale for varene som presenteres.

3.2.    Nettbutikkens grensesnitt inneholder informasjon om varer, inkludert priser og eventuelle kostnader for retur dersom varen ikke kan returneres med ordinær post. Prisene er oppgitt inkludert merverdiavgift og andre relevante avgifter. Prisene gjelder så lenge de vises i nettbutikken. Selger kan inngå avtale på andre individuelt avtalte vilkår.

3.3.    Nettbutikken viser også informasjon om kostnader knyttet til pakking og levering av varer. Disse gjelder kun ved levering innen Norge. Hvis selger tilbyr gratis frakt, gjelder dette kun dersom kjøper oppfyller vilkårene for minimumsbestilling angitt i nettbutikken. Ved delvis kansellering kan retten til gratis frakt bortfalle.

3.4.    For å bestille varer fyller kjøper ut bestillingsskjemaet i nettbutikken. Skjemaet inneholder blant annet informasjon om:

3.5.    varene som bestilles (kjøper legger varene i den elektroniske handlekurven),

3.6.    valgt betalingsmetode og ønsket leveringsmetode,

3.7.    kostnader knyttet til levering (samlet kalt «bestilling»).

3.8.    Før innsending kan kjøper kontrollere og endre opplysningene i bestillingen, inkludert eventuelle feil. Ved å klikke «Send bestilling» sendes bestillingen til selger. Selger anser de oppgitte opplysningene som riktige. Selger bekrefter mottak av bestillingen uten opphold via e-post til kjøpers oppgitte e-postadresse.

3.9.    Selger kan, avhengig av bestillingens art (mengde, pris, leveringskostnader), kreve skriftlig eller telefonisk bekreftelse fra kjøper.

3.10.    Kjøpsavtalen anses inngått når selgers ordrebekreftelse sendes til kjøper på e-post.

3.11.    Kjøper aksepterer bruk av fjernkommunikasjon ved inngåelse av kjøpsavtale. Eventuelle kostnader (internett, telefon) bæres av kjøper, og avviker ikke fra standard takster.

4.    PRIS OG BETALINGSBETINGELSER

4.1.    Kjøper kan betale prisen for varene og eventuelle leveringskostnader i henhold til kjøpsavtalen ved hjelp av de betalingsmetoder som tilbys i nettbutikken.

4.2.    Sammen med kjøpesummen er kjøper forpliktet til å betale de avtalte kostnadene for emballasje og levering. Med mindre annet er uttrykkelig oppgitt, anses disse som inkludert i den samlede kjøpesummen.

4.3.    Selger krever ikke forskuddsbetaling eller lignende fra kjøper. Dette påvirker ikke retten til å kreve betaling på forskudd i henhold til punkt 4.6.

4.4.    Ved kontant betaling eller betaling ved levering forfaller kjøpesummen ved mottak av varene. Ved betaling med bankoverføring forfaller kjøpesummen innen 5 dager etter inngåelse av avtalen.

4.5.    Ved betaling med bankoverføring skal kjøper oppgi referansenummeret for betalingen. Betalingen anses som utført når beløpet er mottatt på selgers konto.

4.6.    Selger forbeholder seg retten til å kreve full betaling før forsendelse, spesielt dersom kjøper ikke bekrefter bestillingen i samsvar med punkt 3.9.

4.7.    Eventuelle rabatter gitt av selger kan ikke kombineres.

4.8.    Selger utsteder faktura i henhold til gjeldende regelverk. Fakturaen sendes elektronisk til kjøper etter mottatt betaling.

4.9.    I samsvar med gjeldende lovgivning om registrering av salg er selger forpliktet til å utstede kvittering og registrere salget elektronisk.

5.    ANGRERETT

5.1.    Med mindre annet følger av disse betingelsene eller gjeldende lov, har kjøper rett til å angre kjøpet innen fjorten (14) dager etter mottak av varen. Ved del-leveranser gjelder fristen fra siste levering. Angreretten må varsles skriftlig innen fristen. Kjøper kan bruke angrerettskjema som er vedlagt betingelsene. Angrerett kan også varsles til selgers adresse eller e-post oppgitt i disse betingelsene.

5.2.    Ved bruk av angreretten annulleres avtalen. Kjøper skal returnere varene uten unødig opphold og senest innen fjorten (14) dager, med mindre selger tilbyr å hente varen. Returfristen anses som overholdt dersom varen sendes innen fristens utløp. Returkostnader dekkes av kjøper, også dersom varen ikke kan returneres med vanlig post.

5.3.    Ved bruk av angreretten refunderer selger mottatte betalinger innen fjorten (14) dager etter at kjøper har gitt beskjed, og ved samme betalingsmetode som benyttet ved kjøpet. Selger kan holde tilbake tilbakebetalingen til varen er returnert eller kjøper dokumenterer at varen er sendt.

5.4.    Kjøper er kjent med at angreretten ikke gjelder for varer produsert eller tilpasset etter kjøpers ønsker, varer som forringes raskt, forseglede varer som ikke kan returneres av hygieniske grunner dersom forseglingen er brutt, eller lyd-, bilde- og programvare der forseglingen er brutt. Alle våre produkter unntatt glasshyller er produsert og tilpasset etter kundens ønsker, og omfattes derfor ikke av angreretten.

5.5.    Selger kan motregne krav om kompensasjon for skader på varen mot beløpet som skal refunderes til kjøper.

5.6.    Selger forbeholder seg retten til å kansellere bestillingen inntil varen er levert, og vil i så fall refundere kjøpesummen uten unødig opphold.

5.7.    Dersom kjøper mottar gave sammen med varen, gjelder gaven som en del av kjøpsavtalen under forutsetning av at kjøpet gjennomføres. Ved bruk av angreretten plikter kjøper å returnere gaven sammen med varen.

6.    LEVERING OG TRANSPORT

6.1.    Dersom kjøper ber om en spesiell leveringsmåte, bærer kjøper risiko og eventuelle tilleggskostnader forbundet med dette.

6.2.    Dersom selger skal levere varen til et sted angitt av kjøper i bestillingen, plikter kjøper å motta varen ved levering.

6.3.    Dersom levering må skje på nytt eller med en annen metode enn angitt i bestillingen grunnet forhold på kjøpers side, plikter kjøper å dekke eventuelle ekstrakostnader.

6.4.    Ved mottak av varen skal kjøper kontrollere emballasjen. Eventuelle skader skal umiddelbart meldes til transportøren. Ved synlige skader som tyder på innbrudd kan kjøper nekte å motta varen. Dette påvirker ikke kjøpers øvrige rettigheter etter gjeldende lovgivning.

6.5.    Ytterligere rettigheter og forpliktelser knyttet til levering kan være regulert i egne leveringsbetingelser fra selger.

7. RETTIGHETER VED FEILAKTIG OPPFYLLELSE

7.1. Partenes rettigheter og plikter ved feilaktig oppfyllelse følger av gjeldende lovgivning, spesielt relevante bestemmelser i norsk forbrukerrett og kjøpslovgivning.

7.2. Selgeren garanterer at varen ved levering er fri for mangler. Spesielt garanterer selgeren at varen ved overtakelse:

7.2.1. har de egenskapene partene har avtalt, og hvis ingen avtale foreligger, de egenskapene som selgeren eller produsenten har beskrevet, eller som kjøper med rimelighet kunne forvente basert på varens art og markedsføring,
7.2.2. egner seg til det formålet selgeren oppgir, eller som slike varer vanligvis brukes til,
7.2.3. samsvarer i kvalitet eller utførelse med avtalt prøve eller modell, dersom kvalitet eller utførelse ble bestemt etter en slik prøve eller modell,
7.2.4. leveres i riktig mengde, størrelse eller vekt,
7.2.5. og oppfyller kravene fastsatt i gjeldende lovgivning.

7.3. Dersom en mangel viser seg innen seks måneder etter levering, anses det at varen allerede hadde mangelen ved levering.

7.4.    Selgeren har forpliktelser ved mangelfull oppfyllelse minst i samme omfang som produsenten. For kjøper – forbruker er garantiperioden 24 måneder fra mottak av varen, med mindre annet er spesifisert for et bestemt produkt. For kjøper som ikke er forbruker (juridisk person eller næringsdrivende), er garantiperioden 12 måneder fra mottak av varen, med mindre noe annet er uttrykkelig avtalt. Dersom det på den solgte varen, på emballasjen, i bruksanvisningen som følger med varen eller i reklame er angitt en periode i samsvar med andre lovbestemmelser, i løpet av hvilken varen kan brukes, gjelder bestemmelsene om kvalitetsgaranti. Med kvalitetsgarantien forplikter selgeren seg til at varen i en viss periode skal være egnet til normal bruk eller beholde sine vanlige egenskaper. Dersom kjøperen med rette har meldt fra til selgeren om en mangel på varen, løper verken fristen for å gjøre gjeldende rettigheter som følge av mangelfull oppfyllelse eller garantiperioden i den tiden kjøperen ikke kan bruke den mangelfulle varen.

7.5.    Bestemmelsene nevnt i pkt. 7.4 i disse vilkårene gjelder ikke for varer som selges til en lavere pris på grunn av en mangel som den lavere prisen er avtalt for, for slitasje på varen forårsaket av normal bruk, for brukte varer for en mangel som tilsvarer graden av bruk eller slitasje som varen hadde ved mottak av kjøperen, eller dersom dette følger av varens natur. Kjøperen har ingen rettigheter ved mangelfull oppfyllelse dersom han visste før mottak at varen hadde en mangel, eller dersom kjøperen selv har forårsaket mangelen.

7.5a.    Forlenget garanti +12 måneder på LED-speil. Kjøperen har mulighet til, ved bestilling av LED-speil, å kjøpe tjenesten «Forlenget garanti +12 måneder» mot det tillegget som er angitt i tilbudet. Den forlengede garantien forlenger den lovbestemte eller avtalte garantien gitt av selgeren med ytterligere 12 måneder. Kjøper – forbruker har, ved kjøp av denne tjenesten, rett til en samlet garantiperiode på 36 måneder (24 måneder standardgaranti + 12 måneder forlenget garanti). Kjøper som ikke er forbruker (juridisk person eller næringsdrivende) har, ved kjøp av denne tjenesten, rett til en samlet garantiperiode på 24 måneder (12 måneder standardgaranti + 12 måneder forlenget garanti). Omfanget og vilkårene for den forlengede garantien er identiske med vilkårene for standardgarantien som er angitt i disse vilkårene, med mindre dette punktet bestemmer noe annet. Den forlengede garantien gjelder utelukkende for de LED-speilene som er angitt i bestillingen, og for hvilke denne tjenesten ble kjøpt ved kjøpet.

7.6. Reklamasjon på feil ved varen skal rettes til selger. Dersom en annen aktør er oppgitt som ansvarlig for reparasjon nærmere kjøperens adresse, kan reklamasjon rettes dit. Ellers skal reklamasjon mottas hos selgerens utsalgssteder eller forretningsadresse. Selger skal skriftlig bekrefte tidspunktet for mottak av reklamasjonen, innholdet i reklamasjonen, hvordan kjøper ønsker saken løst, samt tidspunkt og måte for behandling av reklamasjonen, inkludert bekreftelse på eventuell reparasjon og dens varighet, eller en skriftlig begrunnelse for avslag. Dette gjelder også for andre aktører utpekt av selger til å utføre reparasjoner.

7.7. Reklamasjon kan fremsettes personlig ved selgerens forretningsadresse som oppgitt innledningsvis i disse vilkårene, eller via e-post til samme adresse.

7.8. Kjøper skal opplyse selger om hvilket krav som gjøres gjeldende ved reklamasjon, eller uten ugrunnet opphold etter reklamasjonen. Valget kan ikke endres uten selgers samtykke, med mindre kjøper har krevd reparasjon av en mangel som senere viser seg å være uopprettelig.

7.9. Hvis varen ikke har de egenskapene som kreves etter punkt 7.2, kan kjøper kreve levering av ny vare uten mangler, med mindre dette er urimelig med hensyn til mangelens art. Dersom mangelen kun gjelder en del av varen, kan kjøper kreve bytte av delen. Hvis dette ikke er mulig, kan kjøper heve avtalen. Dersom det er urimelig å kreve bytte, kan kjøper i stedet kreve gratis utbedring. Ved gjentatte mangler etter reparasjon eller ved flere feil samtidig, kan kjøper kreve ny vare, heving eller prisavslag. Kjøper har alltid rett til prisavslag dersom selger ikke kan levere ny vare uten feil, bytte deler eller utbedre innen rimelig tid, eller dersom dette medfører vesentlig ulempe for kjøperen.

7.10. Kjøper som med rette gjør krav etter reglene om reklamasjon, har også krav på å få de nødvendige kostnadene forbundet med dette dekket, forutsatt at krav om dekning fremsettes innen én måned etter at fristen for reklamasjon utløper.

7.11. Ytterligere rettigheter og plikter knyttet til reklamasjon kan være regulert i selgerens reklamasjonsregler.

8. ØVRIGE RETTIGHETER OG PLIKTER

8.1. Eiendomsretten til varen overføres til kjøperen når hele kjøpesummen er betalt.

8.2. Selger er ikke bundet av noen etiske retningslinjer eller atferdskodekser i forhold til kjøper.

8.3. Klager fra forbrukere behandles av selger via den e-postadressen som er oppgitt innledningsvis i disse vilkårene. Selger vil informere kjøper om behandlingen av klagen på kjøperens e-postadresse. Det finnes ingen andre spesifikke klageordninger fastsatt av selger.

8.4. Forbrukertvister kan løses utenrettslig gjennom godkjente klagenemnder eller europeiske plattformer for tvisteløsning på nett, som http://ec.europa.eu/consumers/odr.

8.5. Det europeiske forbrukersenteret i Norge er et kontaktpunkt for forbrukertvister på tvers av landegrenser. Mer informasjon finnes på deres nettside.

8.6. Kjøper kan også rette klager til relevante tilsynsmyndigheter. Selger har nødvendig virksomhetstillatelse for salg av varer. Tilsyn med personvern føres av Datatilsynet. Forbrukertilsynet fører tilsyn med håndheving av forbrukerrettigheter.

8.7. Kjøper bærer risikoen for endrede omstendigheter i tråd med prinsippet om risikoovergang ved uforutsette hendelser.

9. PERSONVERN

9.1. Selger oppfyller sine informasjonsforpliktelser overfor kjøper i henhold til personvernforordningen (GDPR) gjennom en egen personvernerklæring, som omhandler behandling av personopplysninger knyttet til oppfyllelse av avtalen, kundekommunikasjon og lovpålagte forpliktelser.

10. MARKEDSFØRING OG INFORMASJONSKAPSLER (COOKIES)

10.1. Kjøper samtykker i å motta markedsføringshenvendelser fra selger på e-post eller telefon i henhold til gjeldende lovgivning. Behandlingen av personopplysninger i denne sammenheng er beskrevet i selgers personvernerklæring.

10.2. Eventuell lagring av informasjonskapsler (cookies) på kjøperens enhet skjer i samsvar med lovverket og nærmere beskrevet i selgers egen erklæring om cookies.

11. KOMMUNIKASJON

11.1. Kjøper kan kontaktes via e-postadressen oppgitt av kjøperen.

12. AVSLUTTENDE BESTEMMELSER

12.1. Dersom avtaleforholdet inneholder internasjonale elementer, gjelder norsk rett. Forbrukeren beholder likevel beskyttelse i henhold til ufravikelige forbrukerrettigheter i sitt hjemland.

12.2. Dersom noen bestemmelser i disse vilkårene er ugyldige eller ikke kan håndheves, påvirker ikke dette gyldigheten av de øvrige bestemmelsene. Ugyldige bestemmelser erstattes med bestemmelser som i størst mulig grad ivaretar den opprinnelige intensjonen.

12.3. Kjøpsavtalen og disse vilkårene lagres elektronisk hos selger og er ikke offentlig tilgjengelige.

12.4. Vedlagt disse vilkårene finnes et standard angrerettskjema.

12.5. Selgers kontaktopplysninger er oppgitt innledningsvis i disse vilkårene.

Bilder av fornøyde kunder

Pynter badet ditt eller et annet rom med et DARAMIO-speil?
Vi blir veldig glade om du deler bilder av speilet ditt med oss. Vennligst send bildene til e-post: info@daramio.com.
Når du deler på sosiale medier, husk å legge til hashtaggen #Daramio eller tagg oss på @daramio_com.

@daramio_com
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde
Daramio – kundeinnsendt speilbilde